Werkruimteregeling
Hoe zit het nou eigenlijk met werken vanuit uw woning? Wat is wel werkruimte en wat niet? De wet besteedt er ettelijke paragrafen aan, maar eenvoudiger wordt het er niet op. Als u in de woonkamer met uw laptop zit, is het dan kantoorruimte? Als u in uw garage tien dozen flyers hebt staan, is het dan werkruimte?
De wet voorziet niet in één algemene definitie van het begrip. De Hoge Raad heeft het als volgt samengevat: De term ‘werkruimte’ is niet op te vatten als ‘ruimte waarin wordt gewerkt’ maar als ‘ruimte in gebruik voor het werk’. Een aanhorige garage of schuur die wordt gebruikt als opslagplaats van materialen kan worden bestempeld als werkruimte. De garage is in gebruik voor het werk. Dat er feitelijk niet in wordt gewerkt is niet van belang. Daarom kan ook een kamer in de woning die fungeert als archiefruimte of bibliotheek een
werkruimte zijn.
Er zijn dus manieren waarop u gedeeltes van uw huis zakelijk kunt opgeven in uw belastingaangifte. Om er zeker van te zijn of u ruimtes kunt meenemen in uw aangifte raden wij u aan contact met ons op te nemen. Wij helpen u uitzoeken of en hoe u voordeel kunt halen uit verschillende ruimtes van uw woning. Bel ons op 071-5213021 of mail op info@staalaccountants.nl.