• Kwaliteit en deskundigheid vinden wij de gewoonste zaak. Daarom Staal.
  • Wij houden van vernieuwing en innovatie. Daarom Staal.
  • Geen uurtje factuurtje. Daarom Staal.
  • U krijgt alle aandacht en daarom zijn wij waardevol. Daarom Staal.
  • Wij zijn gemakkelijk bereikbaar en toegankelijk. Daarom Staal.
  • Kwaliteit hoeft niet duur te zijn. Daarom Staal.
  • Wij vinden overbodig werk niets. Daarom Staal.
  • Natuurlijk kunnen wij een vaste prijs afspreken. Daarom Staal.
  • Wij streven naar een toegevoegde waarde. Daarom Staal.
  • Wij wachten niet af en adviseren actief. Daarom Staal.
  • Wij willen uw belangrijkste adviseur zijn. Daarom Staal.
25 juni 2017

Valt er nog lol te beleven met een elektrische auto?

Hoe zit het met de bijtelling? Wat geeft het voor fiscale voordelen? Hoe zit het met de BPM en de RMB? Allemaal vragen waar we u graag mee helpen.

Is de elektrische auto wel zoveel milieuvriendelijker dan een ‘gewone’ auto? Als u puur naar het verbruik kijkt, dan is het antwoord ja. maar wanneer men de totale levenscyclus van de elektrische auto bekijkt ('cradle to cradle') zijn de verschillen wat minder groot. Wanneer geen groene energie getankt wordt, schijnt het totale voordeel nog maar 3% te bedragen.

 

En dan de bijtelling. Daar kunnen we u voorlopig geruststellen: de korting op het autokostenforfait (art. 13bis LB) c.q. de onttrekking voor het privégebruik van de auto van de zaak (art. 3.20 IB) is voorlopig veiliggesteld. De huidige korting van 18% op de standaardbijtelling van 22% leidt tot een effectief bijtellingspercentage van 4%. Deze bijtelling houden we volgens de huidige wetgeving, en volgens de Wet uitwerking autobrief II, nog tot 2020. Maar let op: per 1 januari 2019 wordt deze korting afgetopt tot maximaal € 9.000.

 

En dan de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen, de BPM. Bij personenauto’s is deze afhankelijk van de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto. In de Wet BPM wordt nadrukkelijk vermeld (voor de liefhebbers: in het tweede lid van art. 9) dat voor een elektrische personenauto geen BPM verschuldigd is. Op grond van de Wet uitwerking autobrief II zal de BPM-vrijstelling voor dergelijke auto's in ieder geval tot 2020 gelden. Dat voordeel blijft dus nog wel even.

 

En de MRB dan? De motorrijtuigenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de brandstof en (voor personenauto's) de provincie waar men woont. Elektrische auto's zijn vaak zwaarder dan 'normale' auto's, dit vanwege het gewicht van de accu. Omdat elektrische auto's zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, is een eventueel extra gewicht niet van belang. De vrijstelling voor personenauto's is te vinden in art. 23b (lid 1 onder a), voor andere motorrijtuigen is deze vrijstelling te vinden in art. 31. Ook deze vrijstellingen zijn, op basis van de Wet uitwerking autobrief II, tenminste houdbaar tot 2020.

 

Conclusie? In ieder geval kunnen we tot 2020 nog voldoende (financiële) lol hebben met de elektrische auto. Er valt voorlopig voldoende voordeel te behalen met de aanschaf van dit soort auto’s. wilt u hier meer over weten. Neem contact met ons op.