Auto
W ie een zeer zuinige personenauto of een auto van de zaak gaat aanschaffen in 2015, moet zich goed laten informeren over de belasting op personenauto’s en motorrijwielen, de bpm. Er komt per 1 januari een extra tariefschijf voor deze bpm. Voor elke auto is dan bpm verschuldigd vanaf een uitstoot van 1 g/km (2014: vanaf 85 g/ km CO2-uitstoot voor dieselmotoren en vanaf 88 g/km CO2-uitstoot voor andere motoren).
Daarnaast genieten vanaf 1 januari 2015 alleen auto’s zonder CO2-uitstoot (zogenoemde nul-emissieauto’s) vrijstelling van bpm.
Verder zijn vanaf 1 januari 2015 de bpm-tarieven en -tariefschijven voor auto’s met dieselmotoren en auto’s met een andere motor aan elkaar gelijk. Voor auto’s met een dieselmotor blijft een dieseltoeslag gelden die afhankelijk is van de CO2-uitstoot.
Het is ook verstandig de situatie van 2015 te vergelijken met die van 2016. Kabinet en Tweede Kamer zijn het deze week eens geworden over de nieuwe tarieven voor bpm en voor de fiscale bijtelling van de leaseauto.
In verreweg de meeste gevallen gaan de tarieven in 2016 weer iets omhoog, maar voor leasecontracten van maximaal zestig maanden die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven de oude tarieven gelden.